Artróza – nejčastější kloubní onemocnění

artrozaV lidském těle je více než 100 kloubů. Kloub je popsán jako pohyblivé spojení minimálně dvou kostí umožňující pohyb. Kloubní plocha je pokryta chrupavčitou vrstvou – hyalinní chrupavkou, pojivovou tkání, která se skládá z buněk a mezibuněčné hmoty obsahující vláknitý a amorfní podíl. Vláknitý podíl, který je zastoupen ve větším množství, je tvořen především kolagenem. Chrupavka musí odolávat velkým nárazům. Při běhu či skoku dosahují zatížení až několika set kilogramů na 1 cm2. Při opakovaných nárazech vznikají v chrupavce mikrotrhlinky, které jsou příčinou poškození chrupavky a kolagenu.

Vlastní kloub je zasazen v kloubním pouzdře, které je upnuto na okraji kloubu.
Kloubní pouzdro je vystláno synoviální blankou – membránou, která téměř souvisle vystýlá vnitřní povrch kloubu. Membrána nekryje kloubní chrupavky ani disky a menisky - pokud jsou v kloubu přítomny. Hlavní funkcí synoviální membrány je produkce synoviální tekutiny, což je čirá, bezbarvá nebo jen mírně nažloutlá viskózní tekutina, která snižuje tření kloubních ploch a zvyšuje přilnavost jednotlivých částí.

Synoviální tekutina - „kloubní maz“ je dialyzátem krevní plazmy a produktem buněk tvořících synoviální membránu. K dialýze dochází přes stěnu kapilár, které probíhají těsně pod povrchem synoviální membrány, přes kterou se tekutina dostává do kloubní dutiny. Buňky synoviální membrány (synovialocyty) syntetizují kyselinu hyaluronovou. Složení i množství synoviální tekutiny v kloubu je velmi proměnlivé. U velkých kloubů končetin se množství tekutiny odhaduje na 2 - 4 ml.

Kyselina hyaluronová produkovaná synovialocyty, je vázána na bílkoviny synoviální tekutiny s nimiž vytváří obrovské molekulární komplexy a vytváří tenký film oddělující třecí povrchy kloubních chrupavek. Patologické procesy (např. záněty), které mění její složení vede obvykle k poškození chrupavek. Za fyziologických podmínek se kloubní plochy po sobě pohybují s třením, které odpovídá tření dvou kousků ledu.

Synoviální tekutina má v kloubu tři klíčové funkce: zabezpečuje výživu bezcévných kloubních chrupavek (disků a menisků), zvyšuje a udržuje pružnost chrupavek, a snižuje tření kloubních ploch, čímž snižuje jejich opotřebení. Nedostatek synoviální tekutiny vede k nedostatečné výživě a regeneraci kloubu a zapříčiňuje omezenou funkčnost a odolnost kloubů a následně bolestivá onemocnění, kdy nejrozšířenějším onemocněním kloubů je osteoartróza.

Artróza je degenerativní kloubní onemocnění

Jedná se o poškození kloubní chrupavky vznikající z opotřebení. Při běžném každodenním pohybu dochází k zatížení a drobnému opotřebovávání kloubů. Schopnost obnovy chrupavčité tkáně se věkem snižuje, vrstva v kloubu se ztenčuje a kloubní plochy se začínají odírat o sebe. Artróza zasahuje celý kloub, mění se rozsah pohybu, vazy a svaly začínají ochabovat. Obtíže se ještě zhoršují a rozvíjí se začarovaný kruh.

Nosné klouby poměrně často trpí artrózou, ale může být postižen kterýkoli kloub v těle. Statistiky udávají nad 50 let věku zhruba u 80% populace artrózu a častěji u žen než u mužů. S artrózou se setkáváme při genetických predispozicích, po zánětlivých onemocněních, u psoriázy, u dny, u metabolických poruch, po úrazech, po zlomeninách a hlavně opotřebováním věkem. Významným rizikovým faktorem je nadváha, která vede k nadměrnému zatěžování kloubů. Z pohledu podiatra se na vzniku artrózy podílí rovněž nestejná délka končetin, poruchy klenby, změny osy a zakřivení páteře, stavy po CMP a jiné neurologické choroby.

Jaké příznaky provázejí artrózu?

Je to výrazná bolest kloubů, na začátku startovní, ráno, pak postupně i v klidu, v noci. Postupně tato bolest omezuje pohyb, objevují se náplně – výpotky v kloubech, ochabuje svalstvo a mnohdy s vyšším stupněm se mění celá osa kloubu, deformity a s ním i končetiny s nástupem pocitu nejistoty, nestability.

Co dělat, když se artróza začne projevovat?

Nejlépe pár dní klidu, dávat na hlásící se kloub priessnitzké zábaly a pokud je to nutné malé dávky analgetik nebo nesteroidních antirevmatik. Ta jsou výborná při náhlé bolesti, kterou tlumí. Po zmírnění začít pozvolna kloub zatěžovat. Nedojde-li ke zmírnění obtíží vyhledat lékaře – ortopeda nebo podiatra.
Možnosti je mnoho – ortoped provede vyšetření, ev. rentgen, ultrazvuk a rozhodne, co je pro vás v onu chvíli nejdůležitější. Může nabídnout rehabilitaci, fyzikální terapii, předepsat ortézu, doporučit francouzské hole, obstřik, aplikaci léku do kloubu, plazmu anebo operativní řešení. Rehabilitace není mnohdy plně využívána a je to škoda. Mnoho fyzikálních procedur velmi rychle zmírní bolest a má příznivý efekt. Nejdůležitější je cvičení, kdy se fyzioterapeut zaměří na vyšetření svalových skupin, uvolní postupně ty, které jsou v napětí, ve spasmu a mobilizační technikou uvolní mnohdy kloubní blokády. Pravidelný režim vede k zlepšení rozsahu hybnosti, zlepšení svalové síly a zmírnění obtíží. Vyšším stupněm rehabilitace je lázeňská léčba s využitím přírodního místního zdroje od peloidů přes minerální prameny až po radonovou vodu.

Postačí jen doplňky stravy?

V mnoha případech je dobré začít užívat při prvních projevech artrózy nebo u II. a III. stupně artrózy doplňky stravy, ale mnohdy déle než 3-6 měsíců tzv. SYSADOA ( Symptomatic Slow Acting Drugs in Osteo-Arthritis). Artrózu sice nevyléčí, ale dokáží zmírnit bolesti a pozastavit progresi onemocnění. Jejich hlavní složkou je glukosamin nebo chondroitin sulfát s různým množstvím kolagenu.

Má smysl aplikace různých léků do kloubu postiženého artrózou?

Většinou se do kloubu, když jsou bolesti, otoky, výpotky aplikuje analgeticky působící kortikoid, který zmírní bolest a tvorbu výpotku – např. Diprophos nebo Depo-Medrol. Častá aplikace ale vede k poškozování zbylé chrupavky a snižování obranyschopnosti kloubu proti možné infekci. Pro zlepšení funkce kloubu se aplikují tzv. viskosuplementy (preparáty sloužící „k promazání“ resp. snížení tření kloubních ploch) kloubu. Jedná se o preparáty příbuzné s látkami obsaženými v chrupavce a kloubním mazivu, jejichž základem je kyselina hyaluronová. Výhodou je až 6 měsíční efekt a malý počet aplikací. Nevýhodou je působnost pouze na dotyčný kloub.

Jak je to s plazmou?

Poslední dobou se objevily postupy s aplikací plazmy obohacené krevními destičkami, která se získá odběrem a zpracováním vlastní krve pacienta. Výhodou je, že se aplikuje  látka, která je tělu vlastní, nehrozí alergická reakce, působí analgeticky, protizánětlivě právě díky krevním destičkám. Nevýhodou je složitost přípravy a cena.

Kdy přichází v úvahu operace?

Pokud již nevede konzervativní léčba ke zmírnění obtíží, kloub je destruován a bolí ve dne v noci, pak nastupuje řešení operativní. Miniinvazivní jsou různé typy artroskopických operací s tzv. shavingem chrupavky – obroušením a následně aplikací preparátů kyseliny hyaluronové do daného kloubu. Další možností jsou osteotomie, které změní osy zátěže nebo náhrada jedné poloviny kloubu – tzv. unilaterální náhrady. Trvalou úlevu ovšem přináší kompletní náhrada kloubu- totální endoprotéza. Tyto operace se u nás provádějí již od 70 let minulého století a dlouhodobé studie prokazují více než 20 let tzv. životnosti TEP. Existuje velké množství kloubních náhrad. Většinou se jedná o kovové slitiny nebo titan, pro alergiky na kovy se aplikuje keramika, druhou část tvoří velmi odolný polyetylén. Náhrady se upevňují kostním cementem, ale pokud je kvalitní vlastní kost, tak necementované, které se jakoby do kosti zašroubují. Funkční výsledek je velmi dobrý a prakticky po 6 týdnech je pacient schopen téměř plné zátěže.

MUDr. Marie Součková