Neurom na noze

neuromNeurom je bolestivý stav, také označovaný jako sevření nervu nebo nervový nádor. Je to benigní růst nervové tkáně, která se často nachází mezi třetím a čtvrtým prstcem. Vyznačuje se bolestí, pálivými pocity, mravenčením nebo necitlivost mezi prsty na nohou a v oblasti chodidla.

Jedná se o nezhoubný nádor chodidlového nervu v přednoží, který se projevuje znecitlivěním nebo brněním v prstcích, ztuhlostí, stejně jako pálením, bolestí bříška chodidla. Nejčastější výskyt bolestí je ve III. intermetatarzálním prostoru, vzácněji ve II. nebo IV. intermetatarzálním prostoru na úrovni hlaviček metatarzů. Bolest je způsobena chronickým drážděním nn. digitales communes větví n. plantaris medialis et lateralis a vede k tvorbě neuromu. Často se setkáme s názvem Mortonova neuralgie někdy i Mortonova metatarzalgie. Název pochází od chirurga T.G.Mortona z r. 1876.

Bolest vzniká při chůzi, je velmi intenzivní, může se propagovat do periferie ale i obráceně do nártu.

Ke konci stojné fáze kroku je váha těla přenášena na hlavičky metatarzů a při odvíjení nohy dochází k hyperextenzi v metatarzofalangeálních kloubech. Nervověcévní svazek běží pod předním okrajem hluboké plantární fascie zesílené mezi hlavičkami metatarzů příčným vazem a tímto uspořádáním je dána menší pohyblivost chodidlového nervu a jeho větví při ohybu nohy v přednoží směrem nahoru umocněno natažením prstců. Často se s Mortonovou neuralgií setkáváme u nošení nevhodné velmi úzké obuvi nebo obuvi na vysokém podpatku. Úlevu přináší vyzutí boty, ohýbání prstců směrem dolů. Často se s těmito problémy setkáváme u žen a také revmatiků.
V rámci léčby se doporučuje změna obuvi, opora vložkou, vodoléčba, individuální gymnastika nohou a obstřiky s využitím lokálního anestetika s příměsí kortikoidů. Při přetrvávání obtíží je nutná operace.

MUDr. Marie Součková, primářka Lékařského podiatrického centra Praha